mandag 19. januar 2009

Hmm..

I dag har jeg gått og tenkt alt for mye. Det er en av de dagene hvor tankene svirrer rundt som gale bier igjen.

Den tanken som har hjemsøkt meg mest i dag er tanken på hvordan skolen behandlet og informerte oss som ville på utdanningsmessa. Jeg synes vi ble behandlet på en arrogant, uhøflig og hoven måte av skolens ledelse, og at de ikke selv gikk ut med informasjon til oss på f.eks. fronter, men fikk lærerne komme med beskjeder de selv ikke var helt sikker på, og en del av lærerene var også åpnet uenig i informasjonen de hadde fått.

Grunnen til min vanvittige irritasjon over dette er at vi fikk en dag fravær for å dra på utdanningsmesse. Jeg mener dette er totalt feil. Ikke at en dag er så mye, men dette handler om prinsipp. Agrumentet skolen brukte for at vi skulle få fravær var at vi skulle få en dag på skolen med noen skoler som kom og informerte, i tillegg til informasjon om søkingen videre. Alt vel og bra dette, men når jeg så hvilke skoler som skulle komme var det ingen av skolene jeg trengte noe informasjon av. Vi betalte rundt en 200 kr hver med inngang, parkering og besinpenger for å komme oss på utdanningsmessen, og allikevel mener de at vi ikke "fortjener" å dra på utdanningsmessa fordi det tidligere har vist seg at 75% av de som har vært der ikke får noe ut av det. Greit nok det, men hva med de 25% andre som faktisk trenger den infoen de kan få der. Det er faktisk snakk om 45 stykker i 3'de klasse. Jeg blir bekymret jeg, over at skolen kan overhøvle oss på den måten og ikke bry seg om de reaksjonene de får, og stå støtt på sitt som om ingen ting har skjedd. Det er personer som ikke fikk snakke med representanter fra de skolene de ville på, fordi de ikke hadde råd til å få enda en dags fravær. Da begynner jeg å lure jeg, hvordan skolen har tenkt å kompensere for de som ikke fikk den informasjonen de trengte. Og som f.eks. Karoline skrev i sitt innlegg her, hun hadde ikke tenkt på hudpleier en gang før jeg tok med en brosjyre fra messa til henne. Det er en messe for ideer og informasjon, noe skolen tar fra oss. Dette er så totalt feil som det går ann å bli.

En av de andre tingene som virkelig irriterer meg ved dette er at første klasse fikk dra dit. Om det tidligere også er første klasse som har dratt, er det ikke noe rart at 75% av de som var der ikke fikk noe ut av det. Dette vet jeg ikke med sikkerthet, bare så det er klart. Men det jeg vet helt sikkert var at det sto en stor plakat på veggen på utdanningsmessa hvor det sto klart og tydelig: Denne messen er beregnet på tredje klassinger. Allikevel får første klasse dra, og det er vel og bra det, men det er faktisk vi som skal velge nå som trenger det mest. Vi fikk dra på en messe i Hamar vi i første klasse, hvor fire skolen, noen få folkehøyskoler og masse videregående skoler var representert. Hva er det her for noe, lurer jeg på?

Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å få en dag til med fravær, hadde jeg mye viktig informasjon, og det samme hadde de jeg var med. Alle de jeg snakket med som var der hadde fått noe ut av det, og jeg mener virkelig at vi som betalte en del penger for dette, i tillegg til å ordne skyss osv for å komme oss dit, virkelig viser at vi ville ha mer informasjon og at vi bryr oss om vår videre utdanning. I stede for å sette pris på at vi skaffer oss den informasjonen vi trenger selv, straffer skolen oss fordi vi ikke gjør som de sier. Hadde jeg gjort det, hadde jeg ikke visst det jeg hadde trengt å vite.

Puh, da var den tordentalen ferdig! Så da satser jeg på at jeg ikke tenker noe på det.

Så, nå skal jeg legge meg inntil varme Andreas (øhm, feber) og sove godt til i morgen! Er skrivedag på skolen, så jeg trenger å sove godt. Ellers i morgen står særemne på planene, pluss litt pleie av sjuklingen her hjemme.

Sov godt alle sammen :)

3 kommentarer:

Karoline sa...

Jaja.. Slik er det å gå på Ringsaker :P Bra du tenkte på å gi meg informasjonen om hudpleier. Det var flaks! :D Tusen takk, vennen.

Anonym sa...

Bra innlegg! Men første klasse var vel ikke der? Ikke førsteklasse fra Ringsaker hvertfall?

Karoline sa...

Broren min går jo i 1. Og de skulle få dra, men plutselig dagen før fikk de beskjed om at de ikke fikk lov allikevel :P Ida: Kan du forresten kanskje ta med den brosjyren i morgen? :)